Selamat Datang ke blog Sweet Mama nih.....jgn lupe ke bahagian download yek, macam-macam ada....
Blog Widget by LinkWithin

Sweet Mama Search | powered by Google™

Thursday, October 8, 2009

Goodbye Bobo........

Hari ini kami dalam kesedihan sebab kami baru kehilangan Bobo malam tadi. Selamat tinggal Bobo. Walaupun Bobo sempat duk ngn kami hanya seketika tp kenangan bersama Bobo tak dapat kami lupakan terutama hubby ku.

Sape Bobo? Actually Bobo ni anak kucing terbiar yg hubby aku bawak balek pas kami balek dari sarapan 4 ari yang lepas. Kesian sgt2, dah la kecik lagik...mak dia plak takde. Memula tu terpk gak kalau bawak balek ni cane nak bagi dia susu n makan kat dia since Bobo ni terlalu kecik sgt n badan dia pun cam lemah jek. Tapi demi menyelamatkan dia dari jd makanan anjing atau kene langgar kete....hubby dan aku pun amik keputusan bawak balek nak jaga dia.

Jaga anak kucin terbiar yg takde ibu nih sbnrnyer mmg risiko, sbb masalah nak susukan dia...yelah sepatutnya anak kucin sbesar ni perlukan susu ibu dia untuk elak dia dari penyakit dan kelaparan and kalau susu yg tak sesuai risiko mati tinggi. Pas bawak balek tu hubby aku cuba bagi susu Danish kat Bobo sebab mmg dia kelaparan sgt2. Dah siap wat susu tu tetiber ada masalah plak sbb Bob mane reti minum susu kat pinggan tuh...so hubby aku gunakan syringe Danish tu untuk bg Bobo minum susu. Memula tu dia isap jugak sket tp xbnyk sgt yg masuk n pastuh Bobo taknak dah....Hmmm masalah ni...sbb kalau dia tak minum susu bnyk2 kang badan dia lemah. Masalah nak susukan dia ni berlarutan ke hari ke-2, tp kami cuba gak bg sbnyak yg boleh sebab sekurang2 nya dia dapat minum. Masuk hari ke-3 Bobo cam dah bole biasa dah guna syringe tu utk minum susu tu. Waktu ni Bobo masih cergas dan kami pun hepi gak sbb nampak dia ok dan sehat.

Tetapi..........ptg hari ke-4 Bobo nampak berlainan, ptg pas balek amik Danish tu aku try buat susu kat Bobo tp macam tak berapa nak masuk sgt. Aku gtau hubby aku n ptg tu pas hubby aku balek dia try plak bg susu n Bobo tak bg respon sgt cuma berbunyi meow2 kecik n tak bermaya. Waktu tu sbnrnyer kami dah cuak gak ..sbb ngok Bobo cam nak menghembuskan nafas terakhir jek. Maybe sbb dia tak dpt susu ibu dia n susu yg kami bg tak sesuai utk dia. Sbnrnyer hubby aku cdng ujung mnggu ni nak cr susu khas utk Bobo, yelah sbb risau dgn kesihatan Bobo.

Menjelang mahgrib Bobo cirit birit yg len mcm, hubby aku cuba cuci badan dia dan bersihkan tempat dia. Tapi pas Bobo dbersihkan keadaan dia semakin tenat. Tapi sbb kami nak sedapkan hati kami anggap Bobo lemah sbb kene cirit birit dan hrp dia sehat pas bg susu semula dan rehatkan dia.

Mlm tu pas hubby aku g kedai, dia suh aku tengok2 kan Bobo yg dia dah baringkan atas kain tmpt tdo dia tgok2 kalau2 jd pape kat dia. Mmg sedey tgok keadaan Bobo tu time nih, sgt2 lemah dan kelihatan nazak....tp aku harap dia recover cepat. Namunnnn....seperti yg dah kami jangka lepas isya' Bobo telah menghembuskan nafas terakhirnya selepas aku dapati pernafasan dia terhenti dan nampak kaku. Dalam keadaan sedih dan kalut aku tepon hubby aku berita tu dan dia menerima berita tu dalam keadaan sedih tetapi redha. Hubby aku suh letakkan mayat Bobo kat tempat yg tak bersemut untuk dia kapankan balek mlm td.

Pas hubby aku balek keje mlm td hubby aku telah bungkus mayat Bobo dengan kemas utk dikebumikan pagi ni. Pagi td sebelum hubby aku g kerja...Bobo sudah selamat dikebumikan. Kami redha dgn pemergian Bobo. Kenangan bersama Bobo tak dapat kami lupakan.....

Saaaalaaammm akhirrr...salam yang teristimewaaa...isk..isk.. (hubby aku nyanyi sedey)

Kt bawah ni ada beberapa gambar Bobo yg akan jd kenangan kami sekeluarga. Walaupun Bobo ngn kami hanya seketika tapi sekurangnya Bobo merasa ada keluarga dan disayangi. Cubalah korang bayangkan pulak camana ngn anak2 yg ditinggalkan mak ayah dorang tuh......



p/s : nama 'Bobo' Danish yg bagi dapat daripada watak Bob KU2 dalam 'Rumah Baru,Bini Baru,Baru Raya'

12 comments:

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

akak cdey betul sy bc post ni...jatuh mengalir air mata sy akak....insya'allah allah akn membalas kebaikkan akak sekeluarga...romantik la akak n hubby akak...ni jeles ni huhu

Anonymous said...

xpe. atleast bobo dah dpt kasih syg lily & family. cian dia kan, even "dia" hanya seekor anak kucing

Mama Danish said...

wady..tu arr,akak pas tgk keadaan die yg dh xbrnyawa lgla sedey..mudah-mudahan camtula deq..uisshhh??romantikke???hehe...

Mama Danish said...

has..iskhh sedey arr..danish cam xleh trime lg tuh..die dh aggp bobo cam adik die..mlm td siap die ckp "adik bgnla tgk abg danish ni"..sedey lily dgr..

ONE ZABA said...

sabarrrrr...banyak lagi yang terbiar. pilih je yang mana suka. tapi kena la bagi susu atau makanan yang sesuai.

eriey said...

alahai..siyess nyoo!sob sob..

eRiNsZ said...

tetiber jer shahdu lak bcer entry ni ha.. waloupon erin bkan penchenta kucing huhuhu

erin x minat ngat kcing.. tp i tak mungkin mendera hehehe

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

sngat romanti sbb dia ley ja layan nak rawat kucing tu ngan baik.....wah speechless la katakan....akk dh jumpa ur best man for me....keep it ok hehehe

e.l.i.z.@ said...

waaaaaaaaaaaa sedihnyoooo awok!
pantang betul sy kalu dgr cito pasal kucim terbiar ni..siye huhuhu

p/s: ni windu kt kiki,bokbok etc (kucing adik saya)

Mama Danish said...

erins..lily pun bkn pencinta kucin yg setia tp bo la..sbb kte dh spend ms ngan die so agak sedeyla..

Suziey Ahmad said...

huhu..sedeynya baca kisah ni/..mane jmpa boboo ni..xpela..dia akn dilindungi di akhirat sana..biantang kesayangan nabi..

Mama Danish said...

tu arr suziey..mmg sedey..lily trjmpe kt pasar..mase tu pas bekpes ngan hubby..xpela dh ajal die kan??

 
Sweet Mama ™ © 2008 by Nasim at Nasmedia Solutions Studio